Πέμπτη 4 Νοεμβρίου 2021

Τι εξηγεί την αγκαλιά του Πούτιν για τον COVID-19;

 

Ο σκοπός αυτής της ανάλυσης είναι να εξηγήσει γιατί ο Ρώσος ηγέτης ασπάζεται τη συμβατική αφήγηση για τον COVID-19 παρά τα αναδυόμενα στοιχεία που αμφισβητούν ορισμένους από τους ισχυρισμούς σχετικά με τη θνησιμότητα του ιού και τις σχετικές στρατηγικές περιορισμού.



Οι ιδιοτελείς επιρροές στην Κοινότητα Alt-Media (AMC) παρουσίασαν εσφαλμένα την απάντηση του Προέδρου Πούτιν στον COVID-19 για να περιγράψουν το ψέμα ότι υποτίθεται ότι είναι ενάντια στη συμβατική αφήγηση. Αυτό συμπλήρωσε τις προηγούμενες προσπάθειές τους να δημιουργήσουν παρόμοιες ψευδείς αφηγήσεις σχετικά με τις πολιτικές του απέναντι στο « Ισραήλ ». Το κοινό νήμα μεταξύ αυτών των δύο καμπανιών ψεύτικων ειδήσεων, μεταξύ των άλλων λιγότερο αξιοσημείωτων που έχουν πραγματοποιηθεί όλα αυτά τα χρόνια, είναι να φαίνεται ότι ο Ρώσος ηγέτης υποστηρίζει αυτόματα το ακριβώς αντίθετο από ό,τι κάνουν οι ΗΠΑ εκτός αρχής όταν πρόκειται για μερικά από τα πιο ευαίσθητα ζητήματα του κόσμου. Αυτό δεν είναι αλήθεια, και πολλοί στο AMC συνειδητοποιούν όλο και περισσότερο αυτήν την πολιτική πραγματικότητα, η οποία τους έχει μπερδέψει πολύ.

Ο σκοπός αυτής της ανάλυσης είναι να εξηγήσει γιατί ο Ρώσος ηγέτης ασπάζεται τη συμβατική αφήγηση για τον COVID-19 παρά τα αναδυόμενα στοιχεία που αμφισβητούν ορισμένους από τους ισχυρισμούς σχετικά με τη θνησιμότητα του ιού και τις σχετικές στρατηγικές περιορισμού. Σκοπεύει να ενημερώσει τα ενδιαφερόμενα μέλη του AMC για το ποιο θα μπορούσε να είναι το μεγάλο στρατηγικό τελικό παιχνίδι του Προέδρου Πούτιν. Ο καθένας έχει τελικά το δικαίωμα να αποφασίζει μόνος του για τα πάντα, συμπεριλαμβανομένης της θέσης του απέναντι στις πολιτικές του από αυτή την άποψη, αλλά ελπίζουμε ότι θα πρέπει να ανατρέξει σε διάφορες πηγές πριν το πράξει. Αυτή η ανάλυση έχει σκοπό να παρουσιάσει μια εναλλακτική ερμηνεία των κινήτρων του που αμφισβητεί τη λαϊκίστικη υπόθεση ότι «είναι μέσα σε αυτό» (ό,τι κι αν θεωρεί κανείς το «αυτό» ως νόημα).

Δεν πρέπει να υπάρχει καμία αμφιβολία ότι οι Ρώσοι επιστήμονες είναι από τους καλύτερους στον κόσμο. Προφανώς έχουν πρόσβαση στα αναδυόμενα στοιχεία που θέτουν αμφιβολίες για τη συμβατική αφήγηση για τον COVID-19, την οποία πιθανώς γνωρίζει και ο Πρόεδρος Πούτιν. Ωστόσο, η Ρωσία έχει διαμορφώσει τις πολιτικές της σύμφωνα με τη συμβατική ερμηνεία των γεγονότων που είναι σε ευθυγράμμιση με τις συστάσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ). Από αυτό, μπορεί να συναχθεί το συμπέρασμα ότι ο Ρώσος ηγέτης υποστηρίζει τη θέση αυτού του οργάνου του ΟΗΕ εκτός αρχής, η οποία ευθυγραμμίζεται με τη συνεπή υποστήριξή του σε αυτόν τον παγκόσμιο οργανισμό γενικά. Σε αντίθεση με την ψευδή αφήγηση που επικρατεί στο AMC, δεν είναι κατά της «παγκοσμιοποίησης» αυτή καθαυτή, απλώς της μονομερούς παραλλαγής που προωθείται από τις ΗΠΑ.

Για να εξηγήσουμε, οι διεθνείς νομικές αρχές που κατοχυρώνονται στον Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών είναι «παγκοσμιοποιητικές» ως προς τη μορφή και την ουσία. Το προκάτοχο κράτος της Ρωσίας, η Σοβιετική Ένωση, υποστήριξε τη δημιουργία αυτού του διαδόχου της Κοινωνίας των Εθνών και εργάστηκε ειλικρινά για τη διασφάλιση της πλήρους διεθνούς συμμόρφωσης με όλες τις ρήτρες της. Η σύγχρονη Ρωσία συνεχίζει αυτή τη διπλωματική παράδοση και είναι κατηγορηματικά ενάντια σε οτιδήποτε παραβιάζει τις αρμοδιότητες του ΟΗΕ, αν και έχει επίσης εκφράσει ρεαλιστικά την υποστήριξη της για τη μεταρρύθμιση του οργανισμού σε ορισμένες ικανότητες. Η κατάφωρη αντίθεση με τον ΠΟΥ παρά τα αναδυόμενα στοιχεία που θέτουν αμφιβολίες για ορισμένους από τους ισχυρισμούς του για τον COVID-19 θα αποτελούσε παράδειγμα που έρχεται σε αντίθεση με τα μεγάλα στρατηγικά συμφέροντα της Ρωσίας να επιβεβαιώσει την εξουσία του ΟΗΕ στον κόσμο.

Τούτου λεχθέντος, ο Πρόεδρος Πούτιν είναι επίσης αρκετά ρεαλιστής που δεν θα υποστήριζε τυφλά τον ΟΗΕ εάν πραγματικά ένιωθε ότι κάτι που έκανε ήταν μειονέκτημα για τα συμφέροντα της Ρωσίας. Καλώς ή κακώς, για το σωστό ή για το λάθος, και ανεξάρτητα από την προσωπική άποψη του καθενός για όλα αυτά, κανείς δεν πρέπει να υποθέσει ότι έχει σοβαρούς φόβους ότι ο εναγκαλισμός του με τη συμβατική αφήγηση του COVID-19 θα έθετε σε κίνδυνο τη χώρα του. Ενώ αξιόπιστες διαμάχες για την υγεία μαστίζουν ορισμένα δυτικά εμβόλια, το ρωσικό Sputnik V τα έχει αποφύγει μέχρι στιγμής, αν και εξακολουθεί να στοχεύεται από πολιτικές εκστρατείες που έχουν σκοπό να χειραγωγήσουν την αντίληψη των παγκόσμιων μαζών για την ασφάλειά του.

Μία από τις πιο αμφιλεγόμενες πτυχές των προσπαθειών της χώρας του να περιορίσει τον COVID-19 είναι η πολιτική εμβολιασμού που έχει χαρακτηριστεί επικριτικά από ορισμένους ως «καταναγκαστικός», με αποτέλεσμα να είναι de facto «υποχρεωτικός» για πολλούς ανθρώπους. Δεδομένου ότι το Sputnik V θεωρείται ως μια πολύ ασφαλής μορφή εμβολιασμού, ωστόσο, δεν θα πρέπει να υπάρχουν πολλές ανησυχίες σχετικά με τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις του στην υγεία. Επιπλέον, ο Πρόεδρος Πούτιν επαίνεσε δημόσια αυτό το εμβόλιο καθώς και πολλά άλλα της χώρας του για το υψηλό επίπεδο ασφάλειάς τους. Είτε «εθελοντικός», «αναγκαστικός», είτε «υποχρεωτικός», η πολιτική εμβολιασμού της χώρας δεν θα εφαρμοζόταν αν σκεφτόταν σοβαρά ότι θα έθετε σε κίνδυνο τις ζωές των ανθρώπων του. Θα πρέπει λοιπόν να υποτεθεί ότι ο Πρόεδρος Πούτιν πιστεύει ότι θα σώσει πραγματικά ζωές.

Αυτό συνεπάγεται ορισμένες παρατηρήσεις σχετικά με την άλλη κύρια πτυχή των προσπαθειών της κυβέρνησής του να περιορίσει τον COVID-19, δηλαδή την πολιτική του lockdown. Έχουν επίσης προκύψει στοιχεία ότι αυτή μπορεί να μην είναι και η πιο αποτελεσματική πολιτική, παρόλο που εξακολουθεί να εφαρμόζεται στη χώρα. Αν και η αποτελεσματικότητά του μπορεί να βελτιωθεί, το κράτος έχει εφαρμόσει δίχτυα κοινωνικής ασφάλειας για να υποστηρίξει όσους αδυνατούν προσωρινά να εργαστούν λόγω του lockdown καθώς και τις επιχειρήσεις που επηρεάζονται άμεσα από αυτό. Δεν είναι επομένως ρεαλιστικό να υποθέσει κανείς ότι προσπαθεί να καταρρεύσει την οικονομία της χώρας του όπως κάποιοι φόβοι που προσπαθούν να κάνουν άλλοι παγκόσμιοι ηγέτες στη δική τους για απώτερους λόγους που συνδέονται με τα σχέδια για μια λεγόμενη « Μεγάλη Επαναφορά»/«Τέταρτη Βιομηχανική Επανάσταση » (GR /4IR).

Σχετικά με αυτό, ο Πρόεδρος Πούτιν φαίνεται σίγουρα να είναι υπέρ ενός τέτοιου οράματος, όπως αποδεικνύεται από την αποκάλυψή του στις αρχές Ιανουαρίου κατά τη διάρκεια εικονικής συμμετοχής του στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ (WEF) ότι παρακολουθεί τακτικά τις εκδηλώσεις του από το 1992, περίοδο κατά την οποία έγινε φίλος Ο ιδρυτής του WEF Klaus Schwab, ο οποίος έγραψε ένα βιβλίο για αυτές τις έννοιες. Επιπλέον, η ρωσική κυβέρνηση υπέγραψε μνημόνιο με το WEF μόλις τον περασμένο μήνα για τη δημιουργία ενός « Κέντρου για την Τέταρτη Βιομηχανική Επανάσταση » στην επικράτειά της. Η κρατική πρωταθλήτρια Sber, που παλαιότερα ονομαζόταν Sberbank πριν από την αλλαγή της επωνυμίας της, αναμένεται να αναλάβει ηγετικό ρόλο στην υλοποίηση αυτής της βαθιάς κοινωνικοοικονομικής μετάβασης στο εσωτερικό της χώρας. Όλα αυτά παρά τη δημόσια χρηματοδότηση του RTεκδοτικά εχθρική προς αυτή την τάση.

Το GR/4IR που θεωρείται ότι συνδέεται στενά με πολλές από τις πολιτικές που διαδόθηκαν σε όλο τον κόσμο ως απάντηση στον COVID-19 αξίζει κριτικής, ειδικά όταν πρόκειται για τον αποσταθεροποιητικό τρόπο με τον οποίο φαίνεται ότι προωθείται σε πολλές δυτικές χώρες, ωστόσο Το όραμα του Προέδρου Πούτιν είναι ένα όραμα στο οποίο η Ρωσία προσαρμόζει ευέλικτα αυτό που φαίνεται να πιστεύει ότι είναι αυτή η αναπόφευκτη μετάβαση με τέτοιο τρόπο ώστε να διατηρήσει και, ενδεχομένως, ακόμη και να επεκτείνει όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μέρος της κυριαρχίας της. Ο ίδιος πρότεινε όσο ούτως ή άλλως κατά τη διάρκεια προηγούμενων προαναφερθείσα ομιλία του στο WEF τον Ιανουάριο. Αυτό το μεγάλο στρατηγικό σχέδιο είναι επίσης συνεπές με την αυστηρά μη ιδεολογική εξωτερική πολιτική της χώρας του που επιβεβαίωσε πρόσφατα ο υπουργός Εξωτερικών Σεργκέι Λαβρόφ.

Μία από τις πιο κοινές επικρίσεις για το GR/4IR είναι ότι θα θεσμοθετήσει και θα επεκτείνει τις πρακτικές που έχουν περιγραφεί ως ολιγαρχικές πρακτικές, ειδικά εκείνες που σχετίζονται με την Big Tech. Πολλοί στην AMC υπέθεσαν εσφαλμένα ότι η Ρωσία εξάλειψε τέτοιες επιρροές στην οικονομία της κατά τα πρώτα χρόνια της εξουσίας του Προέδρου Πούτιν. Αυτό που συνέβη στην πραγματικότητα ήταν ότι εφάρμοσε το νόμο κατά των εγκληματιών ολιγαρχών, συμπεριλαμβανομένων εκείνων των οποίων οι πράξεις θεωρήθηκαν από ορισμένους ότι συνιστούν λανθάνουσες απειλές για την εθνική ασφάλεια. Σε όλους τους άλλους νομοταγείς ολιγάρχες επετράπη να διατηρήσουν τον πλούτο τους και πολλοί στη συνέχεια τον επέκτεισαν εφόσον δεν διέπραξαν εγκληματικές πράξεις ή δεν έθεταν σε κίνδυνο την εθνική ασφάλεια.

Ωστόσο, ο Πρόεδρος Πούτιν έκανε τεράστια βήματα προς τη μείωση της εξάρτησης της χώρας του από την εποχή του Γέλτσιν από τέτοιους οικονομικούς παράγοντες. Εργάστηκε επίσης πολύ σκληρά για να μειώσει τη φτώχεια και να επενδύσει περισσότερο από τον πλούτο του έθνους στην κοινωνία, μεταξύ άλλων μέσω έργων υποδομής μεγάλης κλίμακας. Τα υψηλού προφίλ του Εθνικά Αναπτυξιακά Έργα (NDP) πριν από μερικά χρόνια που δυστυχώς καθυστέρησαν λόγω του COVID-19 είναι απόδειξη της δέσμευσής του για βιώσιμη μεταρρύθμιση του πραγματικού τομέα της ρωσικής οικονομίας. Αξίζει επίσης να αναφερθεί ότι η Ρωσία έγινε πρόσφατα γεωργική υπερδύναμη μέσω της αριστοτεχνικής απάντησής της στις σχετικές δυτικές κυρώσεις. Αυτές οι εξελίξεις θα πρέπει να μειώσουν την υποψία για τις μεγάλες στρατηγικές του προθέσεις για τη Ρωσία.

Επιστρέφοντας στη φοβερή σύνδεση του GR/4IR με ολιγαρχικές πρακτικές, μπορεί τελικά να είναι αναπόφευκτο ότι αυτό το οικονομικό μοντέλο θα παραμείνει εξέχον στην παγκόσμια οικονομία κάτω από αυτές τις μεταβαλλόμενες συνθήκες λόγω της επιρροής που έχουν τόσο μεγάλης κλίμακας και ισχυροί οικονομικοί παράγοντες, ειδικά σε η σφαίρα της τεχνολογίας. Όπως και να έχει, αυτό θα σήμαινε ότι η συνεχιζόμενη επιρροή τους στη Ρωσία θα μπορούσε ενδεχομένως να γίνει εθνικό πλεονέκτημα που θα μπορούσε να της δώσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στο προσεχές μέλλον. Φυσικά, πρέπει να προλογιστεί ότι ο Πρόεδρος Πούτιν δεν θα υποστήριζε αυτούς τους παράγοντες να συμπεριφέρονται με «στερεότυπο» τρόπο. Αντίθετα, θα υποστήριζε τον ηγετικό τους ρόλο στην πρωτοπορία του GR/4IR εντός της Ρωσίας, αν και πιθανότατα με κάποιες πρόσθετες μεταρρυθμίσεις να γίνουν πρώτα.

Το πολιτικό όραμα αυτού που μπορεί να περιγραφεί ως « λαϊκιστικός κρατισμός » που περιέγραψε κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στην ετήσια συνάντηση του Valdai Club το 2020 τον Οκτώβριο εκείνου του έτους θα μπορούσε να θέσει τη βάση για το πώς αυτό θα μπορούσε να φαίνεται στην πράξη. Αυτό αναφέρεται στο ότι το ρωσικό κράτος (και κατ' επέκταση, τα οικονομικά όργανά του, όπως εκείνα τα κρατικά που έχουν περιγραφεί ως ολιγαρχίες από ορισμένους) διατηρεί τον παραδοσιακά κορυφαίο του ρόλο στην κοινωνία, αν και με μια νέα εστίαση στην προληπτική ανταπόκριση στα οικονομικά και άλλες ανάγκες. Αυτό το νέο «κοινωνικό σύμφωνο» θα προωθηθεί μελλοντικά με τη γνήσια υποστήριξή τους, την οποία ο Πρόεδρος Πούτιν απολαμβάνει ειλικρινά μεταξύ του λαού του.

Στο διοικητικό μέτωπο, ο Ρώσος ηγέτης εισήγαγε την έννοια του « υγιούς/μέτριου/λογικού συντηρητισμού » κατά την ομιλία του στην ετήσια εκδήλωση του περασμένου μήνα σε αυτό το κορυφαίο think tank. Δεν είναι μια νέα ιδεολογία όπως κάποιοι υποστήριξαν (και άλλοι ήλπιζαν ευχάριστα), αλλά απλώς ένας τρόπος διαχείρισης του GR/4IR κατά τη συνεχιζόμενη μεταβατική του φάση που χαρακτηρίζεται από αυξημένη αβεβαιότητα σε όλο τον κόσμο. Υπάρχουν συγκεκριμένες πτυχές που σχετίζονται με κοινωνικο-πολιτιστικές πολιτικές, όπως η αποδοκιμασία από τον Πρόεδρο Πούτιν για τη δυτική «εγρήγορση», αλλά αυτή είναι λιγότερο ιδεολογική προσέγγιση παρά διαχειριστική που συνάδει με προσεκτικές, καλά μελετημένες πολιτικές. Αυτό το συντηρητικό στυλ διαχείρισης θα διασφαλίσει ότι ο «λαϊκιστικός κρατισμός» θα εφαρμοστεί αποτελεσματικά κατά τη διάρκεια του GR/4IR.

Είναι σημαντικό σε αυτό το σημείο να επιστρέψουμε στη σχέση που έχουν όλα αυτά με τον ενστερνισμό της συμβατικής αφήγησης του COVID-19 από τον Πρόεδρο Πούτιν. Όπως γράφτηκε προηγουμένως, φαίνεται να πιστεύει ότι το GR/4IR που προχωρούν οι σχετικές κοινωνικοοικονομικές πολιτικές είναι αναπόφευκτο, γι' αυτό φαίνεται να οραματίζεται τη Ρωσία να πρωτοστατεί σε αυτή τη μετάβαση. Το Sputnik V και άλλα εμβόλια της χώρας του είναι ασφαλή και αποτελεσματικά, πράγμα που σημαίνει ότι ο φόβος μακροπρόθεσμης επίδρασής τους στην υγεία δεν μπορεί να συγκριθεί με τους δυτικούς ανταγωνιστές τους, μειώνοντας έτσι ορισμένες από τις διαμάχες που σχετίζονται με την «καταναγκαστική» πολιτική εμβολιασμού της κυβέρνησης. Ο Πρόεδρος Πούτιν δεν θα "δηλητηρίαζε τους δικούς του ανθρώπους", επομένως θα πρέπει να υποτεθεί ότι πιστεύει ειλικρινά ότι ο μαζικός εμβολιασμός είναι για το καλό τους.

Όσον αφορά τα lockdown, ίσως πίστευε προηγουμένως ότι θα βοηθούσαν «να σταματήσει η εξάπλωση» και ίσως εξακολουθεί να πιστεύει ειλικρινά το ίδιο σήμερα, παρά τα αναδυόμενα στοιχεία που αμφισβητούν αυτή την υπόθεση, αλλά ο διαρθρωτικός αντίκτυπός τους ήταν να επιταχύνει ορισμένες από τις κοινωνικοοικονομικές και οικονομικές συνέπειες. τεχνολογικές διαδικασίες που σχετίζονται με την εφαρμογή του GR/4IR στη Ρωσία. Αυτά σχετίζονται με πιο προληπτική κρατική υποστήριξη για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις του (φυσικά εκτός από το «καθολικό βασικό εισόδημα» που σχετίζεται με αυτές τις έννοιες), πειράματα με κωδικούς QR και την αυξανόμενη ψηφιοποίηση της οικονομίας. Συνολικά, η αγκαλιά του Προέδρου Πούτιν για τη συμβατική αφήγηση για τον COVID-19 και η δημοσίευση σχετικών πολιτικών έχουν χρησιμεύσει στην προώθηση του GR/4IR.

Για άλλη μια φορά, ανεξάρτητα από τις προσωπικές απόψεις κάποιου για τις βαθιές αλλαγές που συνδέονται με αυτές τις έννοιες, το αντικειμενικό συμπέρασμα είναι ότι ο Πρόεδρος Πούτιν υποστηρίζει αυτές τις μεταβάσεις (ίσως αφού πειστεί από έναν συνδυασμό της δικής του ανεξάρτητης αξιολόγησης των παγκόσμιων τάσεων καθώς και της επιρροής του στενός φίλος Klaus Schwab). Σε αντίθεση με τους δυτικούς ομολόγους του, δεν αναμένεται να ακολουθήσει τυφλά το WEF, αλλά σκοπεύει να προσαρμοστεί ευέλικτα σε αυτές τις αλλαγές με τέτοιο τρόπο ώστε η Ρωσία να προσπαθήσει να διατηρήσει και ακόμη και ενδεχομένως να επεκτείνει συνολικά την κυριαρχία της σε αυτές τις νέες συνθήκες. Ενώ θα τηρείται αυστηρά μια μη ιδεολογική και επικεντρωμένη στον ΟΗΕ εξωτερική πολιτική, οι εσωτερικές υποθέσεις θα αντιμετωπίζονται με «συντηρητικό» και «λαϊκιστικό κρατικιστικό» τρόπο.

Όλα τα επιχειρήματα σε αυτήν την ανάλυση έρχονται σε αντίθεση με τους ψευδείς ισχυρισμούς που διαδίδονται για τον Πρόεδρο Πούτιν σε όλο το AMC. Ακριβώς επειδή οι ΗΠΑ τηρούν επίσης τη συμβατική αφήγηση για τον COVID-19 και υποστηρίζουν το GR/4IR (αν και με το σύνθημα "Build Back Better") δεν σημαίνει ότι η Ρωσία είναι αυτόματα αναθεματισμένη γι' αυτές. Ο Πρόεδρος Πούτιν είναι αρκετά ρεαλιστής και πατριωτικός ως ηγέτης ώστε να βάζει πάντα πρώτα τα μακροπρόθεσμα στρατηγικά συμφέροντα της χώρας του, καθώς τα κατανοεί ειλικρινά, ανεξάρτητα από το αν οι πιο παθιασμένοι υποστηρικτές της χώρας του αισθάνονται διαφορετικά για την εκτίμησή του για ορισμένα θέματα και καταστάσεις. Καλώς ή κακώς, για το σωστό ή για το λάθος, η Ρωσία υπερασπίζεται τη συμβατική αφήγηση του COVID-19 και το GR/4IR.

Του Andrew Korybko

Αμερικανός πολιτικός αναλυτής

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου