Τετάρτη 1 Ιουνίου 2022

Χαριστική Βολή Τουρκίας σε ΝΑΤΟ.

   

Την χαριστική βολή στο ΝΑΤΟ έδωσε η Τουρκία καθώς όπως αποκάλυψε ο υπουργός Εξωτερικών Μ.Τσαβούσογλου, ακύρωσε προγραμματισμένες ασκήσεις στη Μαύρη Θάλασσα παρά το γεγονός ότι βάση της Συνθήκης του Μοντρέ μπορούσαν να σταλούν ΝΑΤΟϊκά πολεμικά πλοία!



Ο Μ.Τσαβούσογλου στις δηλώσεις του αναγνωρίζει πως η Άγκυρα έκανε κατάχρηση του δικαιώματος της ξεφεύγοντας από το “γράμμα” της Συνθήκης του Μοντρέ.

Σύμφωνα με το Άρθρο 18 της Συνθήκης, τα κράτη που δεν ανήκουν στην Μαύρη Θάλασσα μπορούν να στείλουν πολεμικά πλοία χωρίς ειδοποίηση μόνο για “ανθρωπιστικούς λόγους”. Παρόλ αυτά το εκτόπισμα των πολεμικών πλοίων που αποστέλλονται στην Μαύρη Θάλασσα για “ανθρωπιστικούς λόγους” δεν πρέπει να υπερβαίνει τους 8.000 τόνους.

Σύμφωνα με το άρθρο 19 της Σύμβασης, σε περίοδο πολέμου εφόσον η Τουρκία είναι ουδέτερη χώρα, για τα πολεμικά πλοία ουδετέρων χωρών εξακολουθεί να ισχύει το δικαίωμα ελεύθερης διέλευσης από τα Στενά, σύμφωνα με τις προηγούμενες διατάξεις.

Σύμφωνα με το άρθρο 20 της Σύμβασης, σε περίπτωση πολέμου, με την Τουρκία σε
εμπόλεμη κατάσταση, οι προηγούμενες διατάξεις δεν εφαρμόζονται και το καθεστώς
διέλευσης των πολεμικών πλοίων από τα Στενά, αφήνεται εξ’ ολοκλήρου στην διακριτική ευχέρεια της τουρκικής κυβέρνησης.

Όπως αναγράφεται στο άρθρο 21 της Σύμβασης, σε περίπτωση που η Τουρκία δεν
είναι εμπόλεμη χώρα αλλά θεωρεί πως απειλείται άμεσα με πόλεμο τότε μπορεί να εφαρμόσει το άρθρο 20 ελέγχοντας εξ’ολοκλήρου τον διάπλου των Στενών για τα ξένα πολεμικά πλοία.

Η Τουρκία φαίνεται πως επικαλέστηκε το Άρθρο αυτό.

Η κίνηση αυτή της Άγκυρας μαζί με άλλες ενέργειες της, έχουν δημιουργήσει “τσουνάμι” συζητήσεων στο ΝΑΤΟ για το πως θα βγει η Τουρκία από την Συμμαχία όπως αναφέρει και ο Nicholas Danforth.

Τουρκία: “Μπλοκάραμε το ΝΑΤΟ”

Οι στρατιωτικές ασκήσεις του ΝΑΤΟ που είχαν προγραμματιστεί για τη Μαύρη Θάλασσα αναβλήθηκαν ή ακυρώθηκαν εντελώς, δήλωσε ο Τούρκος υπουργός Εξωτερικών Μεβλούτ Τσαβούσογλου, επικαλούμενος μια σύμβαση δεκαετιών, την Συνθήκη του Μοντρέ. “Ζητήσαμε να μην φέρει το ΝΑΤΟ πολεμικά πλοία στην Μαύρη Θάλασσα. Τα μέλη του ΝΑΤΟ έχουν δικαίωμα να στείλουν πολεμικά πλοία σύμφωνα με την Συνθήκη του Μοντρέ αλλά εμείς αρνηθήκαμε.

Το ΝΑΤΟ είχε προγραμματίσει στρατιωτικές ασκήσεις. Τις ακυρώσαμε ή τις αναβάλαμε” ανέφερε.

Δείτε το βίντεο


“Η Ρωσία παραβιάζει την Συνθήκη του Μοντρέ”

Ταυτόχρονα, διεθνή ΜΜΕ και αναλυτές μιλούν για παραβίαση της Συνθήκης του Μοντρέ από την Ρωσία μέσω πολιτικών πλοίων που επιχειρούν ως βοηθητικά σκάφη του ρωσικού Ναυτικού.

Αναφέρουν συγκεκριμένα: “Στις 28 Φεβρουαρίου, η Τουρκία ενεργοποίησε τη Σύμβαση του Μοντρέ, που δεν είχε χρησιμοποιηθεί από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, και έκλεισε τα Τουρκικά Στενά για στρατιωτικά πλοία. Αυτή η κίνηση διέκοψε τη θαλάσσια γραμμή εφοδιασμού της Ρωσίας στη Συρία, εμπόδισε τη Μόσχα να στείλει επιπλέον πολεμικά πλοία στη Μαύρη Θάλασσα ή να παρέχει αμυντικές εξαγωγές στους πελάτες της χρησιμοποιώντας πλοία του πολεμικού ναυτικού.

Ωστόσο, η στενή παρακολούθηση της κυκλοφορίας μέσω των Τουρκικών Στενών αποκαλύπτει ότι η Ρωσία συνεχίζει τις ναυτικές της επιχειρήσεις στη Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα.

Το κλείσιμο των τουρκικών στενών υπό την Συνθήκη του Μοντρέ ισχύει μόνο για πλοία του ρωσικού πολεμικού ναυτικού. Η δωρεάν διέλευση συνεχίζεται μέσω των Στενών για εμπορικούς σκοπούς. Η Ρωσία κάνει κατάχρηση αυτής της διάκρισης χρησιμοποιώντας πολιτικά εμπορικά πλοία ως βοηθητικά ναυτικά για την παροχή υλικοτεχνικής υποστήριξης στις στρατιωτικές της επιχειρήσεις στην Συρία και την Ουκρανία.

Η Ρωσία αγόρασε παλιά πολιτικά φορτηγά πλοία από την Τουρκία, άλλαξε τη σημαία και άρχισε να τα χρησιμοποιεί για τον πόλεμο της. Και τώρα, η Ρωσία χρησιμοποιεί και πάλι πολιτικά πλοία για να στηρίξει τις στρατιωτικές της εκστρατείες στη Συρία και τη Λιβύη και να εκπληρώσει τις υπάρχουσες συμβάσεις, όπως την κατασκευή πυρηνικού σταθμού ηλεκτροπαραγωγής της Rosatom στο El Dabaa της Αιγύπτου ή την εξαγωγή αμυντικών προϊόντων στην Αλγερία. Επί του παρόντος, η Ρωσία χρησιμοποιεί πέντε τύπους πολιτικών εμπορικών πλοίων για πόλεμο:

  • Φορτηγά πλοία που ανήκουν στην εταιρεία logistics Oboronlogistika, του ρωσικού Υπουργείου Άμυνας. Αυτά τα υποτιθέμενα πολιτικά πλοία, όπως τα Pizhma, Sparta, Sparta II, Ursa Major (x-Sparta III) και Sparta IV, μεταφέρουν τακτικά στρατιωτικό φορτίο από το Novorossiysk στη Συρία και από λιμάνια της Βαλτικής όπως το Ust-Luga και το Kaliningrad στο Novorossiysk. Ρωσικά φορτηγά πλοία RO-RO «ιδιωτικών» ρωσικών εταιρειών όπως η “M. Leasing” με έδρα τη Μόσχα, οι οποίες ανήκουν ή εργάζονται για λογαριασμό της ρωσικής κυβέρνησης, όπως οι Adler, Angara και “Λαίδη Μαρία”, μεταφέρουν αμυντικές εξαγωγές και όπλα. Για παράδειγμα, η “Λαίδη Μαρία” με ρωσική σημαία μετέφερε όπλα από το Καλίνινγκραντ στο Νοβοροσίσκ. Το ίδιο πλοίο μετέφερε πολύ πρόσφατα όπλα από το Νοβοροσίσκ μέχρι τη Μιανμάρ, μια άλλη ζώνη συγκρούσεων.

  • Παλαιότερα RO-RO επανήλθαν σε υπηρεσία. Αυτά τα πλοία, όπως τα Kocatepe (x-Varyag), Barbaros, Hızır και Şampiyon Trabzonspor, βρίσκονται τώρα στο λιμάνι του Novorossiysk για λογαριασμό της ρωσικής κυβέρνησης.
  • Τάνκερ με ρωσική σημαία μεταφέρουν τακτικά καύσιμα αεροσκαφών στην αεροπορική βάση Hmeimim στη Συρία. Πολλά μικρότερα δεξαμενόπλοια, ειδικά τα Sig και Yaz με ρωσική σημαία, έχει διαπιστωθεί ότι μεταφέρουν καύσιμα αεροσκαφών στο Baniyas της Συρίας εδώ και χρόνια. Είναι σαφές ότι δεν λειτουργούν ως πολιτικά πλοία και θα πρέπει να αντιμετωπίζονται ως βοηθητικά σκάφη του Ρωσικού Ναυτικού. Η αποτροπή τους από τη διέλευση από τα Τουρκικά Στενά θα καθηλώσει αμέσως τη ρωσική αεροπορία στο συριακό θέατρο. Καθώς η βάση Hmeimim είναι επίσης σταθμός ανεφοδιασμού για πτήσεις προς τις ρωσικές στρατιωτικές επιχειρήσεις στην Κεντροαφρικανική Δημοκρατία, το Μάλι και τη Βενεζουέλα, η διακοπή αυτών των δύο πλοίων θα διαταράξει αμέσως τις ρωσικές στρατιωτικές επιχειρήσεις παγκοσμίως.

  • Φορτηγά με ρωσική ή συριακή σημαία που μεταφέρουν εμπορεύματα όπως σιτάρι, κριθάρι ή καλαμπόκι, όπως τα Mikhail Nenashev, Matros Pozynich, Laodicea, Souria και Finikia. Η Ρωσία βρήκε έναν τρόπο να αντιμετωπίσει το κλείσιμο των Τουρκικών Στενών παρέχοντας υλικοτεχνική υποστήριξη στις στρατιωτικές της επιχειρήσεις στη Συρία ή την Ουκρανία χρησιμοποιώντας υποτιθέμενες ιδιωτικές εταιρείες και πολιτικά πλοία. Η χρήση πολιτικών εμπορικών πλοίων για πόλεμο παραβιάζει το πνεύμα του μηχανισμού της Συνθήκης του Μοντρέ. Ακόμα κι αν είναι νόμιμο, δεν είναι αποδεκτό και δεν πρέπει να επιτρέπεται.

Η Σύμβαση του Μοντρέ είναι ένα ιστορικό κατάλοιπο που έχει ξεπεράσει τη χρησιμότητά του. Και νεότερα κράτη όπως η Γεωργία και η Ουκρανία δεν υπήρχαν εκείνη την εποχή της υπογραφής της Συνθήκης”.

Άνοιξε θέμα της Συνθήκης του Μοντρέ. 

Βασίλης Καπούλας. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου